10 mars 2012

Google Trends

Google Trends är ett verktyg för att studera vad folk söker efter på Internet samt vad som skrivs i media online. Kan man använda detta för att se hur företag presterar? En intressant fråga som jag försöker få grepp om. De företag som är mest intressanta att följa via Google Trends är säkerligen produktföretag som levererar specifika produkter med säregna namn.

Ett exempel på ett sådant företag kan vara Doro. Doro tillverkar enheter inom bland annat mobiltelefoni till människor som efterfrågar enklare produkter men också produkter som är anpassade till de krämpor som naturligt kommer ålderdomen oundvikligen tar ut sitt pris. Hörsel- och synproblem till exempel.

En av Doros modeller heter PhoneEasy och låt oss göra en sökning på Google Trends.

http://www.google.com/trends/?q=PhoneEasy&ctab=0&geo=all&date=all&sort=0

Här kan man tydligt se en stigande trend vilken rimligtvis/förhoppningsvis även korrelerar med företagets försäljning av PhoneEasy modellen. Här syns även tydligt topparna vid julen vilket förklarar Doros av historien starka fjärde kvartal.

Detta inlägg visar på ett sätt att använda Google Trends och förhoppningsvis kan jag hitta fler sätt att utnyttja detta verktyg. Mer om Doro skall det också bli i en mer regelrätt analys.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...