4 juli 2012

Betsson - Historisk P/E

I takt med att jag jobbar mig igenom materialet till nästa del i min Betssonanalys så fick jag fram en graf som jag tänkte dela med mig av. Grafen visar ett par saker. Först finns den genomsnittliga aktiekursen framräknad för varje kvartal sedan 2006. Tillsammans med detta finns också två stycken P/E beräkningar. Den första P/E beräkningen använder fyra kvartals rullande vinst per aktie. Beräkningen blir då för 2006 Q4 = Aktiekurs 2006 Q4 / VPA(2006 Q1 - Q4). Den andra P/E beräkningen släpar ett kvartal, med detta vill jag även inkludera osäkerheten i resultatet för det föregående kvartalet. Det resultatet är ju inte känt för marknaden innan det presenteras i kvartalsrapporten första månaden efter utgånget kvartal. Beräkningen blir då P/E 2007 Q1 = Aktiekurs 2007 Q1 / VPA(2006Q1 - Q4).

Vad grafen visar är först och främst att marknaden ger aktie ett högt P/E värde när vinsten är låg och och det finns förhoppningar om extremt hög tillväxt. Allteftersom företaget mognar och tillväxten stabiliserar sig sjunker P/E multipeln. För Betsson verkar marknaden just nu värdera bolaget med en multipel mellan 10 - 15. Med hänsyn till detta skulle man kunna säga att det nuvarande P/E talet på 15 är i den övre skalan av intervallet. Skall man då antaga att marknaden anser att aktien för tillfället är fullvärderad på kort sikt?

Ser man lite längre fram i tiden och om bolaget fortsätter växa med 20-30% om året så är P/E 15 fortfarande lågt i mitt tycke. Marknaden prisar antagligen in en viss osäkerhet ia priset.

Betsson historisk P/E värdering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...